onsdag 1 maj 2013

Rekommendation no3 Legenden om Darren Shan



Min tredje rekommendation ska vara Legenden om Darren Shan, av Darren Shan. Det är en bokserie med 12 böcker, alla ganska tunns med stor text, så jag rekommenderar att låna böckerna inte köpa dem. Böckerna handlar om pojken Darren Shan, i första boken går han och hans kompis Leopold till en Freakshow. Leopold är väldigt intresserad av vampyrer, och ser en på cirkusen. Leo ber om att bli omvandlad, men vampyren säger nej. Denna vampyr äger en spindel, och spindlar är Darrens favoritdjur så han snor den. Darren ska visa Leo spindeln, men oturligt nog biter spindeln Leo. Spindeln är giftig och det är bara vampyren som vet hur man botar sjukdomen. I utbyte för botemedlet så vill vampyren att Darren blir en vampyr. Resten av boken och bokserien handlar om Darrens äventyr och kamp mot de onda vampanezerna. Jag tycker att bokserien är speciell på ett bra sätt. Den är inte som alla andra vampyrböcker utan har sin egna touch . Böckerna är för korta för min smak. Jag läste ut en bok på ungefär 1 timme, vilket är väldigt lite för att lägga 150kr på. Ja jag gjorde misstaget att köpa de flesta, 5, 7 och uppåt, men bara för att jag läste innan de alla kommit ut. Bokens innehåll är roligt, sorgligt, och förträffligt. Sedan kommer slutet på 12 boken. Allt har varit så bra, sedan blir det ett magplask. Det är som om författaren blivit så trött på böckerna och verkligen inte orkar mer, så han skriver det slutet. Det är nästan så att jag önskar att jag inte läst böckerna, men sen tänker jag på resten av böckerna och jag är glad att jag läst den. På en skala av 1-10 får Darren Shan en 6. Varken svag eller stark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar