torsdag 23 maj 2013

Rekommendation nr5 Death note



Death note är en manga, huvudpersonen är Light som en dag hittar ett häfte på skolgården, det övernaturliga Death Note som dödguden Ryuk släppte ner på jorden för att han var uttråkad. Light lär sig hur man använder häftet och börjar sedan använda det för att döda alla brottslingar, och han ser sig själv som gud. Självklar börjar folk att märka att alla kriminella helt plötsligt börjar dö så en specialgrupp poliser sätts in, bland annat Lights pappa. Det är då superdetektiven L kommer in i bilden. Det blir en kamp mellan L och Light.

Jag tycker att Death note är en riktigt bra manga. Jag gillar hur de porträtterar Light, som själv ser sig som jordens räddare, men som själv kan räknas som kriminell. Det ger en lite att tänka på, gör Light rätt eller fel? Han dödar inte bara sådana som gjort riktigt hemska saker, utan också sådana som bara stulit något och sitter inne på en kort period. Några jag verkligen gillar är Matsuda, L, Near, och Misa Amane. Dock så finns det vissa ställen då jag starkt ogillar Misa, då hon är för mycket och hänger på Light så det blir olidligt. Jag har alla 12 böcker, de som är bra med att det är manga är att de inte kostar så mycket. De kostar ungefär 80kr styck, fast jag köpte hälften för 30kr för att det var nedsänkt pris på SF-bokhandeln. De är absolut värda att köpa.
På en skala från 1-10 får Death note en 7.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar