fredag 3 maj 2013

A game of thrones

Första stoppet i min bok, jag började på sida 270 och avslutade på sida 417, jag har läst 147 sidor. Boken handlar om sju mäktiga dynastier som kämpar om kontrollen över landet Västeros. Kungen Robert har frågat lord Eddard Stark att bli hans hand. Eddard säger okej för att undersöka den förre handens död. Samtidigt smider huset Lannister, med drottningen i spetsen, planer på att överta makten. På andra sidan havet har exilprinsen Viserys Targaryen även han planer på att återta järntronen då Viserys och hans syster Daenerys är de sista ättlingarna av den tidigare styrande dynastin. Mitt i alla politiska intriger håller en mycket gammal ondska på att vakna allra längst i norr, där en kolossal vägg av is är det enda som skiljer Västeros åt från de uråldriga fasor som hotar att tränga sig in. KAN INNEHÅLLA SPOILERS (jag vet inte om det räknas som spoilers eller ej! Jag tycker inte det men vissa kanske gör det). Det som har hänt av det jag har läst är att sonen Bran Stark klättrade på taket när han hörde några prata, han gick närmare och råkade se en sak han inte borde, Bran faller men får tag i fönsterbrädan men de som han råkade lyssna och se puttar ner honom. Han dör inte men hamnar i koma. Eddard Stark och hans döttrar Arya och Sansa åker till Robert, Catelyn Stark, mamman, och sonen Robb och Rickon stannar kvar i Winterfell, där de bor. Någon skickar en man för att döda Bran, men Catelyn dödar honom istället. Catelyn vill hitta vem det var (SPOILER!!!) och såg att kniven mannen haft för att döda Bran var Tyrion Lannisters kniv. Catelyn är ute och och är på ett värdshus och träffar Tyrion. Catelyn tar med Tyrion till sin syster som anklagat Tyrion att mördat sin man. Daenerys gifter sig med en man som Viserys tror ska hjälpa dem till att få tronen. Det här blev väldigt luddigt, jag ber om ursäkt för det, men det är lite svårt att skriva. En recension kommer när jag läst klart den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar