söndag 28 april 2013

Rekommendation no2 Avalons Dimmor



Min andra rekommendation kommer att vara Avalons Dimmor av Marion Zimmer Bradley på 945 sidor och det finns fler uppföljare. Boken handlar om författarinnans egen tolkning av Arthurlegeden och från Morgaines (Morgana, Morgan le Fay) synvinkel. Avalon håller på att tyna bort från denna värld, för att kristendomen sprider sig i Britannien så religionen som bedriver Avalon försvinner mer och mer. Vivianne, Avalons översteprästinna, har en idé om hur både kristnandet och det militära hotet från saxarna skall avhjälpas: Hennes syster Igraine, moder till huvudpersonen Morgaine som ännu bara är ett litet barn, och den blivande storkonungen Uther Pendragon, skall få en son som ordnar till det. Igraine vill först inte alls vara med på det, för hon är redan gift med hertig Gorlois och tycker att det är tillräckligt (eller mer än tillräckligt), men sedan träffar hon Uther och de börjar älska varandra. Själv har jag bara hunnit läsa 161 sidor, men jag var kär från första kapitlet. Jag är väldigt intresserad av Arthurlegenden tack vare Merlin. Boken är spännande och språket gör att jag blev fast, även om det kommer sidor där inget händer. Jag har läst många fakta böcker om Arthurlegenden, och andra skönlitterära böcker så som The Acts of Prince Arthur and His Noble Knights. Det är kul att jämföra hur de olika författarna tolkar legenden, och speciellt jämföra med TV-serien som inte är alls som faktaböckerna, i TV-serien är Mordred bara Arthurs riddare, medan i legenden är Mordred Arthurs son. Avalons Dimmor är bok jag rekommenderar till någon som har mycket tid och tålamod, den upplaga jag läser har liten text och sidorna är stora. Jag skulle säga att du borde veta grunderna om legenden, fast vet du inte och inte orkar leta upp, var inte rädd för att läsa den. Som sagt har jag inte läst så mycket, när jag läser ut den kommer jag uppdatera detta inlägg och skriva mer. På en skala av 1-10 ger jag den en stark 7 möjligtvis en svag 8.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar