fredag 26 april 2013

Rekommendationer no1 Tornrummets Hemlighet



Första rekommendationen jag vill göra är boken Tornrummets Hemlighet. Boken handlar om en flicka som heter Mirjam, hon flyttar till ett nytt hus. Detta hus har ett tornrum vilket Mirjam gör till sitt eget. I detta tornrum hittar hon tolv stycken svarta drömdagböcker som är skriva av Milan, som bodde i huset innan, men som under mystiska omständigheter försvunnit. I böckerna skriver han om sina spännande och farliga drömmar. Mirjam blir nyfiken och fast besluten om att veta vad som hänt med pojken. På så sätt dras hon in i ett äventyr där Milans drömmar påverkar hennes eget liv. Jag började läsa denna bok för att en klasskompis till mig sade att den var jättebra. Då var jag 11 år, läste inte så mycket och just då kändes boken som en väldigt lång bok. Boken är rätt så långtråkig i början och det tog ett par veckor att läsa lite mindre än hälften, och efter det blir den spännande. Den blir så spännande att jag inte kunde slita mig ifrån den, utan jag åt med den, hade den i skolan, ja överallt. Som sagt så var det fem år sedan jag läste den, så troligen skulle det inte ta lika lång tid att läsa ut den, men då tog det nog någon månad (om man räknar med tiden då jag inte läste något). Boken tillämpar sig för barn i åldern 10-15, men jag har aldrig gillat att placera böcker i ålderskategorier så jag säger att denna bok är för alla. Slutet på boken är något jag inte gillar, slutet är öppet, men inte lite öppet, utan så öppet att man blir galen. När jag läste ut boken var det första jag gjorde att titta upp om det fanns en fortsättning, vilket jag med besviken min såg att det inte gjorde. Slutet var ett sådant slut att jag var säker på att det skulle finnas en till, och författaren förlorade lite respekt. MEN nu när jag tittade upp hur jag skulle formulera min beskrivning kom jag in på författarens hemsida och såg att han skrivit att det kommer en fortsättning nästa år. Jag blev så glad att jag trodde jag skulle spricka. På en skala av 1-10 får Tornrummets Hemlighet en stark 8. Avdrag för att början är så långtråkig att jag ville lämna tillbaka boken, och att jag blev så besviken på slutet, även fast jag vet att det kommer en till nu kan det inte väga upp besvikelsen jag kände som liten 11-åring. Denna bok är absolut en bok som man måste läst innan man dör!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar