söndag 9 juni 2013

Recension no1 Femtio Nyanser av Honom

Det tog lite längre tid än jag förväntade mig, saker kom emellan, och jag var inte riktigt säker på om jag ville recensera 50 shades. Nu är den här i alla fall! Så detta är lite annorlunda från rekommendationen för att jag tycker att dessa böcker som jag bara recenserar är under 5 av 10.
Den första jag ska recensera är 50 Shades of Grey av E.L James. Boken handlar om Anastasia Steel, som när hon hjälper sin vän Kate med en intervju, träffar Christian Grey. Christian är en 27-årig man som är den rikaste och snyggaste man i USA. Ana - som hon kallas - fumlar igenom intervjun, Christian är så snygg att hon inte kan koncentrera sig. När hon lämnar honom tänker hon den lugnande tanken att de två kommer aldrig att träffas igen. Om det ändå vore så väl. Christian dyler upp där Ana jobbar för att köpa buntband, maskeringstejp, och rep. Medan han är där informerar Ana honom om att Kate vill ta bilder till intervjun. För att de ska kunna bestämma datum ger Ana Christian sitt mobilnummer. Senare samma dag har Kate uppmanat Ana att ringa honom för att bestämma att fotograferingen ska ske nästa dag, med Anas kompis José som fotograf. Efter fotograferingen tar Ana och Christian en kaffe och de pratar om olika saker, ganska mycket personligt. När Ana tar examen får hon en väldigt dyr present av Christian, original böckerna om Tess of The d'Ubervilles, senare samma kväll går hon och hennes vänner ut och dricker, på vilket hon fyll-ringer [vackert ord Fanny verkligen] Christian. Han informerar Ana att han kommer hämta henne. Ana blir irriterad och går ut för frisk luft med José. Han försöker att kyssa henne - även fast Ana säger nej -, men blir stoppad av Christian. Ana och Christian åker till Christians hotellrum, där han avslöjar att han vill ha sex med Ana, fast om hon vill finns det papper att gå igenom. Resten av boken handlar om sex i princip.

Jag tycker att denna bok är bland de sämre jag har läst.
Boken är dåligt skriven, hon använder ordet 'sexigt' för mycket. En mening som återkommer på ungefär varje sida är: "jag biter mig i läppen. 'Bit dig inte i läppen, du vet vad det gör med mig' morrar Christian." Alla morrar och fräser åt varandra hela tiden. Det är alldeles för många svordomar i boken, såsom herrejävlar, och fan.
Sexscenerna är väldigt dåligt skriva, jag vet 16-åringar som skriver bättre scener än E.L. James.
Boken är skriven i jag-form, vilket jag har svårt för, och skriven i nu-tid. Jag lyssnade dock på boken så jag störde mig inte lika mycket som jag skulle gjort om jag läste den. Det värsta av två världar. Boken är en fanfiction av Twilight, vilken man märker mycket speciellt i början, hon CITERAR Twilight.
Boken har blivit så känd för sina sexscener, vilket jag har svårt att förstå. Man blir inte upphetsad, de är bara konstiga, äckliga, och dåligt skrivna. Vill ni ha bra sexscener gå till fanfiction.net ta er favorit bok, film, tv-serie, anime o.s.v, ta M som åldersgräns och voilá du har en berättelse med bra sexscener, som dessutom är GRATIS!
Karaktärerna är jobbiga. Christian byter humör fortare än en gris blinkar, man vet aldrig hur han kommer ta en mening. Man vill bara ta tag i Ana och skaka om henne, skrika åt henne, och banka vett i skallen på henne. Ana förlåter José för det där med kyssen på bara några dagar, vem vet hade inte Christian dykt upp hade det kanske blivit våldtäkt. Jag hade inte kunnat förlåta honom så lätt, det sänder också ut fel signaler till pojkar som om att det är okej att man kysser någon fast hen säger nej. Den enda som man gillar är Kate. Hon förstår saker och har ett sådant bra självförtroende att man blir avundsjuk. Alla karaktärer är 2D, förutom Ana som inte har några dimensioner alls, och Kate som nästan uppnår 3D.
På en skala från 1 till 10 får denna bok en svag 2. Enda anledningen till varför jag lyssnade på den var för att jag och min kompis gav boken till en annan kompis och vi bestämde att alla skulle läsa den. Denna bok ska ni alltså inte läsa!