tisdag 10 mars 2015

Rekommendation no8 The Graveyard Book

The Graveyard Book av Neil Gaiman
Nobody Owens, known as Bod, is a normal boy. He would be completely normal if he didn't live in a graveyard, being raised by ghosts, with a Guardian who belongs to neither the World of the living nor the dead. There are adventures in the graveyard for a boy - an ancient Indigo Man, a gateway to the abandoned city of ghouls, the strange and terrible Sleer. But if Bod leaves the graveyard, he will be in danger from the man Jack who has already killed Bod's family.

Hur ska jag börja? Hur ska jag någonsin kunna beskriva i ord mina känslor inför denna bok? Den har allt. När jag säger allt så menar jag allt. Nej den har inga drakar, nej den har inga luftskepp osv, men den har allt som krävs för att bli en bra bok. Det här var den första boken sedan Freja - Sagan om Valhalla som jag inte ville lägga ifrån mig. Jag köpte den på sommarlovet, och på två dagar hade jag läst klart den. Ni som har läst något av Neil Gaiman vet hur han skriver. Ni som inte läst någon Neil Gaiman bok: vad gör ni med era liv? Nej men han har ett väldigt underbart kusligt sätt att skriva på. Även fast det han skriver inte är så rysligt går det kalla kårar längs ryggen. TGB är inte så kusligt skriven, om en jämför med Ocean at the End of the Lane, men en märker att det är han som skrivit den. TGB är en bok som jag verkligen inte ville skulle ta slut. Jag vägrade att läsa sista sidan på en halvtimme, jag ville att boken skulle vara kvar. När jag väl läste klart den var det väldigt tomt. Neil Gaimans språk är alltid mitt i prick och sitter som en smäck, därför ber jag er om att läsa alla hans böcker på engelska eftersom översättare lätt förstör allt. Värst vad jag svamlar om ingenting. Varje kapitel är som en liten novell, men det finns en "huvudhistoria" som allt spelas mot. Den är jättespännande, den har också moraliska frågor i sig, och i slutet (mild spoiler framåt)när Nobody inte längre kan se spökena och inte får stanna kvar på kyrkogården är det sorgligt. Allt det jag vill ha av en bok. Jag gillar Nobodys karaktär jättemycket. Han är precis lagom av allt. Jag gillar spökena som är snälla och omtänksamma. Jag gillar helt enkelt allt som har med denna bok att göra. Jag hoppas innerligt att någon läser detta och läser TGB och också tycker den är lika bra som jag gör.
Det här var ju inte den bästa recension jag skrivit, men den är så bra att allt bara snurrar runt i huvudet på mig, och jag kan inte få ner allt jag vill säga, men snälla läs den.

På en skala från ett till tio får The Graveyard Book 10/10 för det här är seriöst den bästa bok jag har läst.

Nej nu vill jag läsa om den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar