måndag 15 juli 2013

Mumsigt te

Eftersom te och böcker går så bra tillsammans hade jag tänkt att prata om te i detta inlägg. Som böcker har jag något mindre beroende för att köpa te. Jag har ett väldigt stort beroende av att dricka det eftersom det är koffein i. Nu tänker kanske några av er att det heter tein, men då kan jag berätta för er att det är lika mycket koffein i te som i kaffe bara det att du tar mindre teblad än du tar kaffepulver, alltså blir det mer koffein i kaffe. Det beror också på hur länge du låter det drar teet, ju längre det drar desto mer koffein. Jag pratar förstås om svart te eftersom  det är te, grönt te heter grönt te, samma sak med rött, vitt, örtte, och koffeinfritt te. Te är svart annars är det inte te (enligt mig). Jag har druckit te till frukost ända sedan jag kunnat hantera varma drycker, jag dricker också mycket, låter det dra i ungefär tio minuter, och dricker jag inte så får jag en fruktansvärd huvudvärk.

Vi har extremt mycket te enligt alla som kommer hem till mig, och extremt många koppar. Vi köper allt vårt te i en teaffär som heter Kränku som ligger på Gotland. Åker ni dit köp så mycket te som möjligt för allt är underbart gott. Om ni inte gillar fruktteer för att det är för sött kommer ni ändå gilla dessa. Jag ogillar fruktteerna från Lipton och alla andra märken som gör påste, men Kränkus teer är bland det godaste som finns. De är inte ett dugg söta, förutom deras äppelte det är lite sött. Kränkus variationer på Earl Grey ("Earl Grey cream" och "Earl Grey royal" är de jag har druckit) är de godaste teerna jag någonsin druckit! 
Jag är som sagt inte så kräsen när det kommer till tesorter, jag gillar de flesta gröna teer, har inte druckit vitt te, men jag ogillar rött te, örtte kan vara okej. Svart te är vad som jag dricker. Jag dricker ganska mycket, tre - fem koppar om dagen, varje kopp är på en halv till en liter. Jag har inget socker eller honung i, men jag nästintill måste ha mjölk i. Jag har ganska mycket mjölk i, så att teet blir så varm att jag kan dricka stora klunkar. Mina kompisar tycker jag är konstig som har så mycket mjölk, men det är så jag älskar mitt te, klunkvänligt!
Alla burkar är fulla med te, sen har vi ungefär fem sorter till i skåpet som hyllorna är fast på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar