torsdag 1 augusti 2013

Första sidan no3 Tornrummets Hemlighet

Tornrummets Hemlighet - Niklas Janz 461 sidor.

Första sidan

"Mirjam såg skylten flimra förbi i mörkret: 'Forshamra'. Då var de alltså framme till slut. Hon bytte ställning och försökte sträcka på sig. Det hade varit en lång resa och hon var stel i hela kroppen. Under färden hade det börjat regna. Först ett lätt duggregn som efterhand blivit allt intensivare. Nu formligen vräkte det ner.
'Jag har aldrig sett ett sånt regn. Herregud, man ser ju inte vägen framför sig!', sa hennes pappa. Hennes mamma spanade intensivt ut genom vindrutan:
'Sakta ner, det måste vara här någonstans. Det är svårt att känna igen sig i regnet ... Vänta ... där!'
Mirjams pappa muttrade något om att det var mer en lerig flod än en väg, så här hade det minsann inte sett ut på visningen. Men han svängde ändå, växlade ner och körde in på vägen.
Det började nästan genast bära av uppåt. Mirjam såg ingenting där ute, utom regn och mörker. Trots det satt hon och stirrade spänt ut genom fönstret för att se om hon kunde fånga en skymt av huset. Det borde dyka upp när som helt nu.
Plötsligt ryckte hon till. För ett ögonblick tyckte hon att hon såg en människa utanför fönstret, en bit från vägen i skogsbrynet."

Baksidan

"'Dessa böcker har blivit farliga. Något jag inte insåg när jag började skriva. Men nu ser jag ingen annan utväg än att gömma dem så väl jag kan, så de inte hamnar i deras händer. Jag vill inte förstöra dem ... De är mina förvirrade försök att få ordning i de märkliga upplevelser som lett mig in i denna återvändsgränd. Jag är jagad och snaran håller på att dras åt.'

I ett lönnfack i det hus familjen flyttat till hittar Mirjam tolv svarta skrivböcker. De är skriva av Milan som tidigare bodde i huset och handlar om drömlandet Kangar. Till en början tycker Mirjam att böckerna bara är spännande läsning, men snart börjar det hända saker i hennes liv som får henne att undra om inte Milans berättelse är sann.
Av två tanter som bor i närheten får hon veta att Milan en kall vinterdag för några är sedan spårlöst försvann och att hans föräldrar strax efteråt omkom i en bilolycka. När så en av de svarta skrivböckerna blir stulen från Mirjams sovrum förstår hon att det är någon som håller henne under uppsikt. Någon som också vill läsa vad som står i Milans böcker. Någon som smyger omkring i trädgården om natten..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar